"Warszawska Jesień" w radiowej Dwójce

Ten tekst przeczytasz w ok. 6 minut
Warszawska Jesień w radiowej Dwójce
 fot. mat. prasowe polskieradio.pl

W piątek 15 września Program 2 Polskiego Radia – współorganizator tegorocznej jubileuszowej, sześćdziesiątej odsłony „Warszawskiej Jesieni” – rozpoczyna cykl transmisji koncertów tego legendarnego festiwalu muzyki współczesnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” to największy w Polsce i jeden z ważniejszych na świecie festiwali o randze międzynarodowej, poświęcony muzyce współczesnej. Powstał w 1956 r. z inicjatywy kompozytorów Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego i przez kilkadziesiąt lat był jedynym festiwalem muzyki najnowszej w środkowej i wschodniej części Europy.

REKLAMA
Judas Priest News

Główne założenia festiwalu to prezentacja nowej muzyki światowej i polskiej – w formule szeroko otwartej na wschodzące tendencje i trendy muzyczne. Po pierwszym okresie, gdy najistotniejszy był sprzeciw wobec socrealizmu, ustaliła się koncepcja festiwalu, który wypełniają przede wszystkim utwory nowoczesne i awangardowe, a muzyka o „zachowawczym” charakterze stanowi niewielką część programu.

Jak podkreślają organizatorzy i współorganizatorzy „Warszawskiej Jesieni” – Związek Kompozytorów Polskich, Filharmonia Narodowa i Program 2 Polskiego Radia - sześćdziesiąta odsłona to powód nie tylko do jubileuszu, lecz także do rozważań o przeszłości i tradycji, wielkich sukcesach, pamiętnych festiwalowych koncertach i postaciach. W centrum tegorocznych rozważań znajdzie się temat stanowiący istotę „Warszawskiej Jesieni”: fenomen awangardy.

- Sześćdziesiąta Jesień przyjrzy się awangardzie „po przejściach” – zapowiadają organizatorzy festiwalu. - Stąd słowo – klucz i temat jubileuszowego festiwalu – Trans / Awangardy: awangarda w transgresji, w ruchu jak w transie (…). Program 60. „Warszawskiej Jesieni” tworzony jest na zasadzie przerzucania mostów, pomiędzy wybranymi zagadnieniami artystycznymi, takimi jakie one były „wczoraj”, w czasie pierwszych „Warszawskich Jesieni”, i jakimi są dziś.

60. festiwal nawiąże do historycznej roli „Warszawskiej Jesieni” jako miejsca spotkań i wymiany idei artystycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zabrzmią na nim dzieła kompozytorów pokolenia wchodzącego w życie muzyczne latach 50. i 60.: Tadeusza Bairda, Wojciecha Kilara, Andrzeja Dobrowolskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera, Luigiego Nona, Isang Yuna. Dorobek i styl tych postaci będzie zestawiony z twórczością kompozytorów młodej i średniej generacji takich jak: Pierre Jodlowski, Tadeusz Wielecki, Christophe Bertrand, Alexander Schubert, Brigitta Muntendorf, Johannes Kreidler i Artur Zagajewski. Zabrzmią również utwory: George’a Aperghisa, Simona Steena-Andersena, Juliany Hodkinson, Rebecci Saunders, Michela van der Aa, Christophe’a Bertranda, Mauro Lanzy, Ashley Fure, Dominika Karskiego, Vito Žuraja, Detlefa Heusingera, Michała Moca, Tadeusza Wieleckiego, Johannesa Kreidlera, Jennifer Walshe, Brigitty Muntendorf, Pawła Hendricha czy Andrzeja Kwiecińskiego. Nie zabraknie też światowych premier – zamówień „Warszawskiej Jesieni”. Będą to m.in. utwory: Artura Zagajewskiego, Haakona Thelina, Szymona Stanisława Strzelca, Jana Duszyńskiego, Piotra Tabakiernika, Mauro Lanzy, Lubawy Sydorenko, Maxima Kolomiietsa, Vladimira Gorlinskiego, Wojciecha Błażejczyka i Wenchen Qina. Zostaną przedstawione w najlepszych wykonaniach polskich i zagranicznych orkiestr, zespołów i solistów: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Liebreicha, Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Spółdzielni Muzycznej, Quatuor Diotima, Experimentalstudio des SWR z Fryburga, orkiestry EWCM pod dyrekcją Rüdigera Bohna, Tempo Reale z Florencji, TWOgether Duo, Decoder Ensemble, Les Percussions de Strasbourg, Nostri Temporis, duetu pianistów Adama Kośmieji i Jana Bartoša, duetu pianistki Małgorzaty Walentynowicz i śpiewaczki Frauke Aulbert, skrzypka Ashota Sarkissjana, śpiewaczki Joanny Freszel, klarnecisty Michele Marellego, Yang Zheng grającej na szengu oraz akordeonistów: Leszka Kołodziejskiego, Eneasza Kubita, Rafała Łuca oraz wielu innych.

Obok głównego nurtu także w tym roku pojawią się: „Mała Warszawska jesień”, przygotowywana z myślą o dzieciach w wieku od 4 do 12 lat oraz „Warszawska Jesień Klubowo” z utworami powstałymi z uwzględnieniem klubowej atmosfery i specyfiki. W ramach tego nurtu wykonane zostaną utwory nawiązujące do dorobku Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, które powstało 60 lat temu razem z „Warszawską Jesienią”.

Jubileuszowy festiwal to również wiele wydarzeń towarzyszących. Będą wśród nich m.in. spotkania z kompozytorami i wykonawcami, warsztaty kompozytorskie, audycje jesiennego radia internetowego, koncert Orkiestry Muzyki Nowej z utworami kompozytorów z krajów Grupy Wyszehradzkiej i cykl Muzyczek Henryka Mikołaja Góreckiego, zaprezentowany w ramach wydarzenia zorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Program 2 Polskiego Radia – współorganizator „Warszawskiej Jesieni” - będzie jej towarzyszył na swojej antenie w różnych formach, m.in. poprzez audycje publicystyczne oraz transmisje wybranych koncertów, w tym koncertu inauguracyjnego.

I tak w piątek 15 września o godz. 22:20 Dwójka zaprosi na audycję Ewy Szczecińskiej „Bita godzina”, w której Barbara Okoń-Makowska będzie mówiła o 60-leciu Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia i jego szczególnym miejscu w historii „Warszawskiej jesieni”. Z kolei 22 bm. o godz. 22:30 warto zwrócić uwagę na audycję Adama Suprynowicza „Bariera dźwięku”, podsumowującą tegoroczną edycję festiwalu. Ponadto w cyklu „Zapiski ze współczesności”, codziennie od 18 do 23 września o godz. 12:45, swoimi refleksjami na temat historii „Warszawskiej Jesieni” podzielą się: Rafał Augustyn, Krzysztof Baculewski, Paweł Mykietyn, Adam Sławiński i Tadeusz Wielecki.

60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” - program transmisji w Dwójce:

1. 15 września / piątek godz. 19:30 - Koncert inauguracyjny – Transmisja z Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej
Wojciech Kilar Générique; Tansy Davies Forest * (zamówienie Philharmonia Orchestra, New York Philharmonic i Warszawskiej Jesieni); Artur Zagajewski circulatio; Christophe Bertrand Vertigo *; Georg Friedrich Haas dark dreams *
Wyk: Richard Watkins, Katy Woolley, Nigel Black, Michael Thompson waltornie; Leszek Kołodziejski akordeon, Eneasz Kubit akordeon ćwierćtonowy, Adam Kośmieja, Dimitri Vassilakis fortepiany
NARODOWA ORKIESTRA SYMFONICZNA POLSKIEGO RADIA W KATOWICACH, dyr. Alexander Liebreich
2. 18 września /poniedziałek godz. 19.30 - Transmisja z Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej Johannes Kreidler Der „Weg der Verzweiflung” (Hegel) ist der chromatische; Christophe Bertrand Aus; Bogusław Schaeffer Non-stop; Jacek Sotomski Dzięki, Leszek (prawykonanie); Brigitta Muntendorf shivers on speed; Alexander Schubert Point Ones wyk. Piotr Peszat – elektronika, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, dyr. Mateusz Rusowicz
3. 22 września/ piątek godz. 19.30 - Transmisja ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Maxim Kolomiiets ... soft glass ..., Milica Djordjević Rdja, Tadeusz Wielecki Przędzie się nić… IV, Franck Bedrossian Charleston, Isang Yun Pièce concertante European Workshop for Contemporary Music, dyr. Rüdiger Bohn, Tadeusz Wielecki – kontrabas
4. 23 września/sobota godz. 19.30 – Transmisja koncertu finałowego z Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej
Witold Lutosławski Fanfare for Los Angeles Philharmonic; Anna Korsun In einem anderen Raum; Wenchen Qin The Cloud River (zamówienie Warszawskiej Jesieni); Francesco Filidei Fiori di Fiori; Piotr Tabakiernik Symphonic Piece (zamówienie Warszawskiej Jesieni i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS);
wyk. Yang Zheng – Szeng, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Jacek Kaspszyk

author

Renata Wilczura

Zastępca Redaktora naczelnego - Redaktor - Dział prasowy
 renata.wilczura@netfan.pl

 13.09.2017   polskieradio.pl   fot. mat. prasowe

200 osób wystąpi na jednej scenie z Ennio Morricone!

Fink ze specjalnym koncertem w radiowej Trójce

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć